Blog.

Terug naar overzicht.
Een 'live' verkoper in je webshop met een live chat module

Een 'live' verkoper in je webshop met een live chat module

Posted on 29-11-2013 by Internetbureau gett

Een ‘live’ verkoper in je webshop?
 
De consument gaat niet meer met tas en portemonnee de deur uit, maar shopt lekker vanuit de luie stoel. En bestelt gewoon online, op het moment dat het hem of haar uitkomt. Op 27 november verscheen in Retailnieuws een artikel waaruit blijkt dat nu 17% van alle aankopen online wordt gedaan. De verwachting is echter dat in 2020, en dat is over zes jaar, maar liefst 52% van de retail-verkopen online, in de talrijke webshops, zal worden afgehandeld. Al jaren daalt de omzet in fysieke winkels, ook wel offline winkels genoemd, maar stijgen de online verkopen.
 
Vorige week publiceerde mijn collega Theo Hannisse al een artikel hoe je als traditionele middenstander je voordeel kunt doen door je webshop in een touchscreen versie prominent in je winkel te plaatsen. Want dan heb je als rijwielspeciaalzaak 200 fietsmanden aan te bieden in plaats van normaal circa 15 stuks.
 
Een aantal zaken heb je als middenstander op het web natuurlijk al goed geregeld, zoals:
 
- Een goed werkende en gebruiksvriendelijke webshop.
- Google plaatst op relevante zoekwoorden jouw website prominent op pagina 1, liefst op positie 1 t/m 5. Want je hebt je SEO campagne goed geregeld.
- En als dat niet lukt adverteer je via AdWords om zo toch op het erepodium van Google te komen.
- Je zet social media op een efficiënte manier in.
- En je stuurt je (potentiele) klanten met regelmaat een nieuwsbrief met acties.
 
Maar dan is het zaak om nog een aantal feiten te kennen.
In een fysieke winkel koopt gemiddeld 30% van de mensen die binnen komen.
In een webwinkel gaat slechts 5% over tot een aankoop.
Oeps, wat doen we met deze informatie?
 
Nog meer cijfers, 42% is online tussen 9.00 en 17.00 uur, terwijl 53% online shopt tussen 17.00 en 23.00 uur.
 
Natuurlijk is de beleving van belang, zoals het voelen van de stof van een mooi vest en het aroma van een parfum, of het proeven van een slokje van de wijn die je wilt kopen. Dat voordeel hebben fysieke winkels. Maar er is nog een belangrijk aspect dat speelt en dat is de verkoper. De adviseur die de ietwat onzekere vrouw er op wijst dat het jurkje haar fantastisch staat. Of de man weet te overtuigen om toch voor de prijzige Van Bommel schoenen te kiezen, want je loopt er zeker tien jaar op en dan zijn deze weer heel goedkoop.
 
Wat is dan het antwoord van de online winkelier? Een live chat module, bemant m/v door mensen met kennis van zaken. Een excellente service aan de bezoekers van je webshop. Alle werkdagen geopend van 8.00 uur tot 23.00 uur. Niet alleen voor webshops, ook een autobedrijf kan via de website de potentiele koper, die verlekkert de accessoires voor zijn nieuwe auto uitzoekt, worden uitgenodigd om aanstaande zaterdag een proefrit te maken. Of de wijnshop, die de vrouw adviseert die het toch wel moeilijk vindt om de juiste wijn te vinden bij de eendenborst met sinaasappelglazuur.
 
Wij van NoviSites hebben ervaring met de integratie van live chat modules in websites en webshops.
Tevens kunnen wij u adviseren om deskundige mensen te vinden die uw live chat module bemannen m/v.

Deel op social.