Blog.

Terug naar overzicht.
 A/B testen, wat is dat?

A/B testen, wat is dat?

Posted on 21-03-2014 by Internetbureau gett

In de klassieke retail-wereld zijn ze er al decennia mee bezig. Onderzoek wees uit dat een zwarte inloopmat voor een beige tegelvloer een psychologische barrière vormt, 17% minder potentiële klanten stappen je winkel binnen. 
 
Plaats je een check-out balie achterin de winkel, dan is dat wel handig voor het overzicht, zeker met het oog op de proletarische shoppers. Maar vind je de spijkerbroek, die eigenlijk je missie was aan de rechterzijde, dan loop je naar de kassa achterin de winkel, rekent af en je staat alweer buiten. Staat deze check-out balie links voorin  de winkel, meteen naast de ingang dan word je, zonder dat je je het beseft, gedwongen om in de andere helft van de winkel ook langs de rekken te gaan. Natuurlijk past er een mooie kalfslederen riem bij die spijkerbroek, want die kleur past precies bij mijn schoenen. Oh, wat een mooi overhemd en doe ook maar die scherpe aanbieding van 3 paar sokken erbij.
 
Kortom, een uitgekiende plaats van een check-out balie kan je maar liefst 40% meer omzet opleveren. 
 
Met een webwinkel is dat niet anders, maar hoe doe je dat met je webwinkel. Nou, daar zijn de A/B testen voor. Hoe werkt dat?
 
De resultaten van retail-uitingen of reclame is altijd een schemerig gebied gebleken.
We kennen allemaal wel de kreet: ‘ Reclame is voor 50% weggegooid geld, alleen weten we niet welke helft’. Welnu daar hebben we in online retailland wel exacte cijfers beschikbaar. Complex, maar effectief tot op de procent, want alles is meetbaar. Door A/B testen.
 
De volgende voorbeelden laten blijken dat A/B testen van webwinkels geen sinecure is.
A/B testen laat steeds zien welke van de twee webwinkelpagina’s het meest effectief is. 
Een paar voorbeelden:
 
Bestelknop
We ontwikkelen twee check-out pagina’s voor dezelfde webwinkel. De ene bestelknop heeft als tekst: ‘ Bestellen’. De andere: ‘Bestel en morgen bezorgd’. We zijn in staat om 50% van de shoppers naar de check-out pagina met de knop ‘ Bestellen’ en de andere 50% naar ‘Bestel en morgen bezorgd’ te dirigeren. De conversie naar ‘Bestellen en morgen bezorgd’ blijkt 8% meer conversie op te leveren, dus 8% meer shoppers dat overgaat tot een aankoop.
 
Kleur
Designers - en ook webdesigners - vormen geen uitzondering in het streven naar het zetten van een grafische ‘handtekening’. Logisch, dat zit nu eenmaal in hun genen. Maar na de conversie verbetering van de ‘alternatieve’ en succesvolle bestelknop gaan we een stapje verder. We plaatsen de bestelknop ‘Bestel en morgen bezorgd’ in de lijn van het ontwerp en de huisstijl van, bijvoorbeeld, groen en oranje we sturen 50% van de shoppers naar deze pagina. En we leiden 50% naar de check-out pagina met dezelfde bestelknop, maar nu in een harde, opvallende zwarte uitvoering met de tekst ‘Bestel en morgen bezorgd’ in wit diapositief. Hee, 4% meer conversie, dus meer kopers uit kijkers. We zijn nu al 12% gestegen.
 
Gratis verzending
Op de homepage kon je het al lezen, verzending vanaf euro 35,-- gratis. Op de basis check-out  pagina (A) wordt dit niet herhaald. Maar wel nadrukkelijk op de alternatieve (B) check-out pagina en iets anders geformuleerd: GRATIS verzending vanaf euro 35,--. Wederom wordt 50% naar check-out A geleid en 50% naar check-out B. Check-out B scoort 8% meer conversie, we hebben het nu over een omzetstijging van 20%. 
 
De traditionele retailer durft niet eens te dromen van een dergelijke omzet-progressie.
Zij zien alleen deprimerende dalingen, sluitingen ergo: faillissementen.
 
Gaat u ook voor de 20% stijging en succes, wilt u ook een A/B test voor uw webwinkel, bel of mail ons.
 
NoviSites websolutions. 

Deel op social.