Blog.

Terug naar overzicht.
10 termen die elke online ondernemer zou moeten kennen

10 termen die elke online ondernemer zou moeten kennen

Posted on 18-04-2014 by Internetbureau gett

De wereld van webshops, websites en online marketing staat bol van specifieke termen en ingewikkeld taalgebruik. Als u op het internet op zoek gaat naar informatie over de ontwikkeling van webshops of websites komt u veelal een grote hoeveelheid onbekende, technische termen tegen. Om u te helpen hebben wij een lijst opgesteld van de top 10 meest gebruikte termen in de wereld van webshops en websites.

1. Back Office, Back-End, CMS

De Back-Office is een veelgebruikte term in de wereld van webshops. In het Nederlands zouden wij ‘de achterkant’ zeggen. De Back-Office is het gedeelte van uw webshop dat voor de normale bezoeker onzichtbaar is. Onderdeel van de Back-Office is het CMS (Content Management System). Hier kunt u afbeeldingen uploaden, producten aanpassen of nieuwsberichten plaatsen. De term Back-Office is afkomstig van de manier waarop bedrijven vroeger waren ingedeeld. Waar de Front-Office voornamelijk diende voor de verkoop en klantenservice verzorgde de back-office de productie, administratie en ontwikkeling.

2. API

Een API (Application Programming Interface) zorgt ervoor dat een website of webshop kan communiceren met een ander programma of website. Een voorbeeld hiervan is de Twitter API die een link kan leggen met de database van Twitter zodat je hiermee alle Twitter berichten van een bepaald account op kan halen en kan tonen op je eigen website. We maken dagelijks gebruik van vele verschillende websites en webapps en doordat die kunnen samenwerk door middel van API’s kunnen ze ons samen veel meer bieden dan op één systeem mogelijk zou zijn.

3. UI en UX

UI en UX zijn afkortingen voor respectievelijk, User interface en User Experience. User interface gaat over de manier waar op de website of webshop is opgebouwd, waar de knoppen staan en hoe bepaalde functies zijn ingedeeld. User Experience is de ‘look and feel’ van je webwinkel. Een goede User Experience zorgt ervoor dat de gebruiker van de website de website prettig vindt om te gebruiken en dat u uw doel bereikt. Een manier om de User Experience en User Interface te optimaliseren is A/B testing. Lees hier meer over A/B testing.

4. M-Commerce

Mobile commerce is de verkoop van producten in uw webwinkel die plaatsvindt vanaf een mobiel device. Denk aan tablets en smartphones. Deze tak van de online verkoop groeit enorm. Waar in 2013 het percentage van de verkoop via M-commerce nog op 35% lag is de verwachting dat dit in 2020 is uitgegroeit tot maar liefst 70%. Hebt u uw webshop of website al mobiel-vriendelijk (responsive) gemaakt? Wij helpen u graag bij het ontwikkelen van een mobiele versie van uw webshop of website! Lees in deze blogpost meer over het responsive maken van uw website.

5. Hosting

Stel u wilt een website opzetten. Dan volgt u verschillende stappen. Allereerst vraagt u een domeinnaam aan, vervolgens laat u een website ontwikkelen die precies aan uw wensen voldoet en als laatste moet de site online worden gezet. Hierbij worden de bestanden van een website opgeslagen op een computer van een webhosting bedrijf. De bestanden op deze computers zijn via het internet te bereiken en zo is ook uw website te bereiken vanaf elke locatie met een internetverbinding.

6. Direct Marketing

Bij Direct Marketing weet je als marketeer wie de ontvanger van de marketinguiting is. Een goede marketeer zorgt dat de reclame-uiting gepersonaliseerd is. Denk aan gepersonaliseerde e-mails waarin je bij naam wordt aangesproken en waarbij het aanbod is gebaseerd op je persoonlijke interesses.

7. Call-To-Action

De Call-To-Action wordt gebruikt om een bezoeker van uw webshop of website over te halen actie te ondernemen. Een voorbeeld van een veelgebruikte Call-To-Action is een opvallende en felgekleurde knop met de tekst: ‘bestel nu en ontvang 25% korting!’. Call-To-Actions worden veel gebruikt in de online marketing maar ook in reclame-folders en op posters zijn vaak Call-To-Actions te vinden.

8. Click-through

De Click-Throug is het doorklikken op een online advertentie. Te denken valt aan een reclamebanner op een website of de advertenties die naast de zoekresultaten in Google verschijnen. De Click-Through-Rate (CTR) is het percentage van bezoekers die op de advertenties klikken.

9. Seo

Seo is de afkorting van Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Een Seo-vriendelijke website volgt alle regels om zoekmachines te helpen uw website of webshop vindbaar te maken op relevante zoekwoorden.

10. Keywords

Keywords zijn de woorden waarop u met uw webshop of website gevonden wilt worden. Goede keywords zijn die woorden die ten eerste een hoog zoekvolume hebben onder uw doelgroep. Ten tweede uw product of dienst goed omschrijven en als laatste de zoekmachines helpt om uw webshop of website te vinden. Lees hier meer over keywords en het vindbaar maken van uw website in Google.

Wij van NoviSites Websolutions adviseren u graag over de inzet van online marketing, een webshop of website om uw conversie te vergroten! Neem vrijblijvend contact met ons op: 0318 - 469999 of ander.


Deel op social.