Blog.

Terug naar overzicht.
Webshop keurmerk, zinvol of onzin?

Webshop keurmerk, zinvol of onzin?

Posted on 16-05-2014 by Internetbureau gett

Een keurmerk laat zien dat een bedrijf of product aan bepaalde voorwaarden voldoet. In de online wereld wordt er steeds meer gebruikt van keurmerken. Het uiteindelijke doel van een keurmerk is om vertrouwen te winnen bij de consument. De vraag is of een webshop keurmerk echt van toegevoegde waarde is voor een webwinkel? In dit blog zal ik het nut van webshop keurmerken toelichten.

Welk webshop keurmerk is de beste?

Wanneer consumenten online bestellen via bekende namen als Zalando.nl of Bol.com, is er sprake van een groot vertrouwen. Maar hoe zit dat nu bij relatief kleine en onbekende webshops? Consumenten kijken steeds vaker of een webwinkel een keurmerk heeft. Keurmerken zijn er in overvloed, de vraag is echter welke partij de beste is voor uw webshop. Hieronder heb ik een vergelijking gemaakt van een aantal bekende keurmerken. Ik heb daarbij gelet op 2 factoren: naamsbekendheid en kosten.

Thuiswinkel waarborg

Het keurmerk van Thuiswinkel waarborg is het bekendste onder de webshop keurmerken. Het Thuiswinkelkeurmerk wordt door de Consumentenbond ondersteund. De kosten van het lidmaatschap van Thuiswinkel worden berekend op basis van de online omzet die u bij consumenten genereert. Dit gebeurt aan de hand van de opgegeven online omzet van het voorafgaande jaar.

Webshop keurmerk

Als je kijkt naar het aantal leden, is ‘’Webshop Keurmerk’’ de grootste partij. Een lidmaatschap kost 195 euro per jaar. Net als Thuiswinkel, heeft Webshop Keurmerk een samenwerkingsverband met de Consumentenbond. Daardoor moet een webwinkel de algemene voorwaarden van deze partijen hanteren.

Qshops

Een lidmaatschap bij Qshops kost bijna 300 euro per jaar. Nieuwe leden kunnen zich aanmelden zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn. In het lopende kwartaal is het lidmaatschap gratis. Daarna zijn de kosten €24.95 per maand. Qua bekendheid is dit webshop keurmerk een goede nummer 3.

Uit een onderzoek van Vergelijk.nl blijkt dat 90% van de online shopper eerder een online aankoop doen als er een webshop keurmerk aanwezig is. Uit ditzelfde onderzoek kwam naar voren dat 80% van de online consumenten keurmerken herkennen. Wanneer de consument een keurmerk herkent, ziet het een webshop gelijk als betrouwbaar.

Beoordelingen van een webshop

Een ander middel om vertrouwen te winnen bij de online consument is het tonen van klantenfeedback op een webshop. NoviSites is partner van onder andere Feedback Company en KiyOh. Dit zijn feedbacksystemen die wij kunnen integreren voor een webwinkel. Heeft u interesse? Neem dan contact met ons op.

Conclusie

We kunnen dus concluderen dat keurmerken zeker invloed hebben op het koopgedrag van de consument. Het advies is dus om te kiezen voor een partij met een grote naamsbekendheid. Wanneer een keurmerk herkent wordt, zal de webshop als een betrouwbaardere webshop gezien worden dan een zonder.

Verder is reviewmarketing erg belangrijk om vertrouwen te winnen bij de consument, de feedback van klanten is gratis reclame voor uw webshop. Wilt u advies om de betrouwbaarheid van uw webshop te verbeteren, neem dan contact met ons op! Hiermee sluit ik mijn blog en geef ik de pen door aan één van mijn collega’s, die over 2 weken een nieuwe blog zal schrijven.


Deel op social.