Blog.

Terug naar overzicht.
Enhanced E-Commerce: De mogelijkheden

Enhanced E-Commerce: De mogelijkheden

Posted on 21-06-2014 by Erik Floor

Enhanced E-commerce in Google Analytics
Op 28 & 29 mei vond de Google Analytics Summit van 2014 in San Francisco plaats. Op dit jaarlijkse congress worden de nieuwste functionaliteiten & verbeteringen van Google Analytics aangekondigd. De meest besproken functionaliteit is Enhanced E-commerce, waarvan de beta inmiddels is live gegaan.
Wat is Enhanced E-commerce?
Enhanced E-commerce is een nieuwe methode om de E-commerce statistieken te kunnen meten. Met deze nieuwe methode wordt niet alleen de transactie gemeten, maar ook het winkelgedrag van de consument. Zo wordt er dus nog meer data verzameld om de consument te kunnen analyseren.
De mogelijkheden van Enhanced E-commerce op een rijtje
- Productprestaties
In de nieuwe rapportages is meer te zien dan het aantal verkochte producten. Er wordt weergegeven hoe vaak een product is bekeken, hoe vaak deze aan een winkelwagen is toegevoegd en hoe vaak deze uit de winkelwagen is verwijderd.
Productprestaties Enhanced E-commerce
-Winkelgedrag
In deze waterval rapportage kan het winkelgedrag van de consument geanalyseerd worden. Er wordt weergegeven hoeveel bezoekers een productpagina bezoeken, hoeveel daarvan een product in de winkelwagen plaatst, hoeveel er uiteindelijk naar de afrekenpagina gaan en hoeveel er uiteindelijk een bestelling plaatst.
Winkelgedrag Enhanced E-commerce

- Betaalgedrag
Onder het betaalgedrag rapport kan er worden geanalyseerd waar de bezoekers afhaakt tijdens het betaalproces, zo kan er ook worden meegegeven voor welke vervoerder of betaalmethode er wordt gekozen.
Betaalgedrag Enhanced Ecommerce
- Retourneren
Als een consument besluit een product te retourneren, dan blijft deze omzet wel in Google Analytics staan. In Enhanced E-Commerce is het mogelijk om deze retouren toe te voegen aan de hand van een .csv bestand of API koppeling, zodat de omzet weer wordt afgeboekt.
Kortingsbonnen
In de nieuwe Enhanced E-commerce kunnen kortingscodes die in de webshop worden ingevoerd mee gestuurd worden naar Analytics.

Implementeren?
Met deze nieuwe mogelijkheden is het een stuk eenvoudiger om de consument te analyseren. Daarnaast zijn de remarketinglijsten veel makkelijker op te stellen.
Om gebruik te kunnen maken van Enhanced E-commerce moet er wel gebruikt worden gemaakt van Universal Analytics. NoviSites Websolutions helpt u graag bij het implementeren van deze nieuwe functie in uw (prestashop) webshop. Neem hiervoor gerust contact met ons op!

Deel op social.