Blog.

Terug naar overzicht.
De ontwikkelingen van zoekmachine Google

De ontwikkelingen van zoekmachine Google

Posted on 31-10-2014 by Erik Floor

Google is in 1998 opgericht door Larry Page & Sergey Brin. Oprichter Sergey Brin had toen de visie dat informatie naar iemand toe moest komen en daar eigenlijk geen zoekopdracht voor nodig is. Er is dan ook een hoop veranderd en er zijn nu al meer dan 5 biljoen zoekopdrachten per dag wereldwijd. Het duurt ook niet lang meer dat er mobiel meer gebruik wordt gemaakt van de zoekmachine dan op de desktop.

Google Now
Het mobiele gebruik is enorm stijgende en zo komt Google ook steeds dichterbij de visie van Sergey Brin. Google Now komt al hiermee al aardig in de richting. Deze mobiele app helpt de gebruiker met de dagelijkse bezigheden door persoonlijke informatiekaarten te tonen. Deze kaarten laten zien welke informatie op een bepaald moment belangrijk kan zijn. Alle afspraken, contacten, e-mails, zoekresultaten, interesses worden door Google Now geanalyseerd zodat het ook daadwerkelijk interessante informatie kan geven.


Slimmer zoeken
Google wordt steeds slimmer en kan steeds relevantere zoekresultaten tonen. Zo heeft het dit jaar de Hummingbird update doorgevoerd, deze update is bedoeld om vragen van de gebruiker te snappen en te beantwoorden. Stel iemand zoekt op google naar pizza dan wil die degene waarschijnlijk weten waar je een lekkere pizza kunt eten. Google laat dan direct een overzicht zien van pizzaria's in de buurt met beoordelingen die gefilterd kunnen worden op prijs.   

pizza_hummingbird

 

Zoekmachine optimalisatie
Op het gebied van zoekmachine optimalisatie is er een hoop veranderd. Een aantal jaar geleden kon er eenvoudig gescoord worden door zoveel mogelijk links te plaatsen. Nu is linkbuilding slechts een onderdeel van de zoekmachine optimalisatie strategie en is de kwaliteit en de techniek achter de website ook van groot belang. Een website moet een toevoeging zijn voor de gebruikers, het is dan ook belangrijk de website te optimaliseren voor de gebruiker en niet voor de zoekmachine. Over-optimalisatie voor de zoekmachine kan uiteindelijk leiden tot een penalty.

Meer dan een zoekmachine
Google is veel meer dan een zoekmachine en ik verwacht dat 2015 een interessant jaar gaat worden. Zo is recent de zelflerende slimme thermostaat & rookmelder Nest uitgebracht en Wifi beveiligingscamera Dropcam overgenomen. Daarnaast werk Google aan Google Fit, die aan de hand van verschillende apparaten die gekoppeld kunnen worden (bijvoorbeeld een Smart Watch), je gezondheid kan bijhouden. Vorig jaar is Google Glass geïntroduceerd en is er een zelfrijdende auto ontwikkeld.  Google is dus niet alleen maar een zoekmachine die u via uw browser kunt benaderen. Zo komen ze steeds meer van ons te weten, maar kan het ons ook steeds beter van informatie voorzien.  Dit zal ook invloed gaan hebben op de zoekmachine optimalisatie, waarin de gebruiker & gebruiksvriendelijkheid steeds meer centraal moet komen te staan.

Onze Online Marketeers zijn altijd op de hoogte van de ontwikkelingen bij Google en op het gebied van zoekmachine optimalisatie . Wilt u graag meer weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact op met NoviSites Websolutions.


Deel op social.