Blog.

Terug naar overzicht.
Een goed contentplan helpt u verder

Een goed contentplan helpt u verder

Posted on 26-10-2015 by Internetbureau gett

Voor uw bezoekers is het prettig als uw website snel is en goed bereikbaar is. Daarbij is het erg belangrijk dat zij teksten en afbeeldingen zien die passen bij uw bedrijf. Toch wordt daar vaak niet genoeg over nagedacht.
 
Met een contentplan zorgt u ervoor dat u voor uzelf helder hebt wat er op uw website staat. Neem de tijd om te bedenken wat precies de informatie is die u wil delen. Hou zoveel mogelijk 1 doel per pagina als uitgangspunt: op een servicepagina waar u informatie geeft over productreparaties wil een klant niet lastig worden gevallen met upsell. Maar op een productpagina zit een klant weer niet te wachten op een uitgebreide uitleg over het retourproces van de organisatie.
 
De tweedeling Service / Sales is hierin de belangrijkste leidraad. Als uw pagina een duidelijk servicedoel heeft, laat u sales zo veel mogelijk achterwege. Op een salespagina kan misschien wel wat service terugkomen, maar alleen als dit noodzakelijk is voor het product. Is het niet nodig? Zorg er dan voor dat de informatie op een andere pagina beschikbaar is en verwijs daar naar.  Ieder element dat afleidt van het doel van de pagina, zorgt voor een lagere conversie.
 
In het contentplan bepaalt u welke informatie u waar op uw site neerzet. Het brengt structuur in uw website, voor uzelf en voor uw klanten. Denk daar dus goed over na! Uw klanten zijn blij als zij eenvoudig de juiste weg op uw website vinden. Ze komen vaker terecht op de pagina die ze zoeken, waardoor de conversie van uw website zal verhogen.
 
Leesbaar of geöptimaliseerd?
Er is altijd een evenwicht dat in de gaten gehouden moet worden als het gaat om webteksten: leesbaarheid versus optimalisatie. Een tekst die door zoekmachines als zeer goed wordt gezien (en dus goed geoptimaliseerd is), kan zomaar heel slecht leesbaar zijn, omdat een keyword veel te vaak terugkomt. Daarom kan tekstoptimalisatie nooit de enige manier van optimalisatie zijn. Teksten zouden dan simpelweg onleesbaar worden.
 
Het is lastig om de juiste balans te vinden tussen teksten die goed leesbaar zijn en die goed geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Toch zijn er wel mogelijkheden om uw teksten zo te verbeteren dat zij goed scoren in zoekmachines én dat uw klanten er wat aan hebben! De online marketeers van NoviSites helpen u hier graag bij.

Deel op social.