Blog.

Terug naar overzicht.
Scoren in Google vereist kennis en flexibiliteit

Scoren in Google vereist kennis en flexibiliteit

Posted on 18-05-2016 by Internetbureau gett

Google is één van de belangrijkste verkeersbronnen voor een website of webshop. Geen wonder dat iedereen strijdt voor een goede positie in de zoekgigant. Scoren in Google betekent ten slotte een grote stap om de concurrentie achter je te laten. Maar ook Google zit niet stil. Hoe ga je om met de wijzigingen van Google en hoe kun je hier tijdig op inspelen?
 

Google streeft naar relevantie van zoekresultaten

Google heeft oog voor haar klant: de internetgebruiker die op zoek gaat naar de meest relevante informatie die hij of zij zoekt. Om de internetgebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn, voert Google regelmatig wijzigingen door om steeds relevantere zoekresultaten te tonen. Afgelopen jaar betekende dit goed nieuws voor bedrijven met een mobielvriendelijke website en/of webshop. Google besloot destijds om mobielvriendelijke websites hoger te waarderen, waardoor deze websites een betere positie wisten te bemachtigen.
 

Zoekmachinemarketing onderhevig aan trends

Wil je hoog scoren in Google, dan is het dus noodzakelijk om mee te gaan in de trends die Google signaleert. Heb je nog geen mobielvriendelijke website? Google heeft er geen boodschap aan en geeft de website zonder pardon een lagere waarde. Als bedrijf is het van groot belang om de trends vroegtijdig te signaleren, waardoor je in kunt spelen op eventuele veranderingen binnen Google.
 

Google past weergave zoekresultaten aan

Zo heeft Google sinds het begin van dit jaar de weergave van de zoekresultaten aangepast voor desktopcomputers en laptops. De betaalde zoekresultaten aan de rechterkant zijn verleden tijd, waardoor de advertenties alleen nog getoond worden boven én onder de organische zoekresultaten. Hiermee toont Google de zoekresultaten voortaan op alle devices op dezelfde manier.
 
Daarnaast wordt Google steeds ‘slimmer’. Op basis van de zoektermen kijkt Google in welke mate advertenties relevant zijn voor de internetgebruiker. Zoekt een gebruiker achtergrondinformatie of informatieve artikelen, dan zal Google geen of weinig advertenties tonen. Onderstaand voorbeeld laat zien dat er geen betaalde zoekresultaten verschijnen als je zoekt naar informatie over hoe een computer werkt.
 
Scoren_in_Google
 
Blijkt echter uit de zoekterm dat de gebruiker een aankoop overweegt, dan zullen er meer betaalde zoekresultaten verschijnen. Boven de organische resultaten zullen maximaal 4 advertenties verschijnen, terwijl er onder de organische resultaten nog 3 advertenties worden getoond. Daarnaast krijgen Google Shopping-campagnes een steeds prominentere rol.
 
indelinggoogle

Zoekmachinemarketing vereist kennis en kunde

Deze wijziging heeft een grote invloed op het voeren van effectieve Adwords-campagnes. Google Shopping wordt steeds belangrijker voor webshops, aangezien Google steeds meer Shopping-resultaten toont op de eerste pagina. Daarnaast heeft het verwijderen van de advertenties aan de rechterkant een grote invloed op de concurrentie en het aantal impressies. Aangezien er minder advertenties getoond worden op de eerste pagina, zal het aantal impressies dalen en richt iedereen zich op de eerste vier posities.
 
Dat deze wijziging gevolgen heeft voor de te voeren SEA/SEO strategie staat buiten kijf. Op het moment dat er vier advertenties getoond worden bovenaan de pagina, betekent dit dat veel organische zoekresultaten ‘onder de vouw’ belanden. Daarnaast leidt hoge concurrentie tot hogere CPC’s en zullen webshops zonder een Shopping-campagne steeds vaker achter het net vissen.
 
Wil je op de juiste wijze omgaan met deze en toekomstige veranderingen binnen Google, dan is het noodzakelijk om de juiste kennis in huis te hebben. Onze marketeers zijn professionals en verdiepen zich continu in de trends. Daarnaast houden zij de wijzigingen van Google nauwlettend in de gaten, waardoor het mogelijk is om een effectieve SEA/SEO strategie te volgen.
 
Tijd om te scoren in Google? Neem contact met ons op!

Deel op social.