Blog.

Terug naar overzicht.
Oud en Nieuw(e) webdesign trends

Oud en Nieuw(e) webdesign trends

Posted on 09-12-2016 by Marcel van Ginkel

Met oud en nieuw voor de deur is het weer tijd om terug te blikken op de afgelopen jaren maar willen we ook zeker vooruit kijken. Wat is er allemaal veranderd maar ook, welke oude gewoontes zijn weer terug! In de afgelopen jaren zien we velen veranderingen in de webdesign trends. Deze trends worden vaak meegenomen in de ontwerpfase van nieuwe websites. De trends zijn vaak pareltjes voor webdesigners, die het warm krijgen als ze een moderne website met bepaalde principes zien. Het zijn niet alleen webdesigners die deze sites waarderen, ook het grote publiek ziet het graag. De webdesign trends zijn er namelijk niet alleen om in te spelen op design maar verbeteren ook user experience (gebruikerservaring).
Welke veranderingen vraag je?
Door de jaren heen zijn er veel veranderingen geweest in webdesign. Deze veranderingen zijn onder andere te zien in het gebruik van effecten als kleurverlopen, 3D, animaties en schaduwen. Een jaar of 15 geleden werden alle bovengenoemde punten zo veel als het maar kon gebruikt.
Rond 2010 was iedereen de effecten, felle kleuren, en animaties wel een beetje zat en werden websites steeds “platter”. Dit betekend dat de kleurverlopen, schaduwen en 3D langzamerhand zijn verdrongen en het webdesign principe genaamd flat design werd toegepast.
Naarmate de tijd vordert zien we dat vanaf 2016 weer oude elementen in het design terug komen. Zo is het weer acceptabel om (micro)animaties te gebruiken (denk aan bewegende videoheaders of subtiele gifjes). Ook schaduwen komen in acceptabele vorm terug en, zolang op de juiste manier toegepast, worden ook kleurverlopen langzaam weer geaccepteerd. Deze nieuwe manier van ontwerpen noemen we material design.
In de onderstaande afbeelding is te zien hoe het ontwerp van knoppen op pagina’s zich (in extreme fase-overgang) heeft ontwikkeld.
button-transformation
Een praktijk voorbeeld van deze veranderingen zien we bijvoorbeeld in het logo van de Google kalender.
google-calendar-icon
Je ziet dat het begon met een icoon waarbij gebruik is gemaakt van veel 3D elementen. In het tweede icoon is het juist helemaal plat en worden er slechts 2 kleuren gebruikt. Tot slot in het laatste icoon komen weer enkele 3D elementen terug maar is het nog steeds strak gebleven. Dit is een goed voorbeeld van material design.
Waarom gaan we terug?
Er is een reden dat we zijn afgestapt van deze elementen, waarom gaan we dan terug naar oude elementen? Het klopt dat veel oude elementen terug komen maar wel op een andere manier. Vroeger werden bewegende websites in flash gemaakt en was het allemaal net over the top. De animaties waren veelvuldig aanwezig en leidden af van de daadwerkelijke boodschap van een pagina. Animaties worden tegenwoordig van CSS, JS of met behulp van gifjes gemaakt. Bovendien gebruiken we animaties niet omdat het er ‘cool’ uit ziet maar om een doel te bereiken. Dit doel is de bezoeker voorzien van informatie op een zo efficiënt mogelijke manier. Een bezoeker komt op een website om iets te weten te komen of om iets te zoeken. Wij helpen hem of haar hierbij door hem te leiden aan de hand van onder andere animaties.
Een design van deze tijd helpt bezoekers en websites hun doel te bereiken. Ben jij toe aan een vernieuwend ontwerp? Bij NoviSites kan je terecht voor een vernieuwende of een hele nieuwe website. Neem contact met ons op voor een advies op maat!

Deel op social.