Blog.

Terug naar overzicht.
Mobiel wordt steeds belangrijker

Mobiel wordt steeds belangrijker

Posted on 27-09-2013 by Internetbureau gett

Op het congres Shopping Today werd bevestigd wat we al lang wisten, mobiel wordt steeds belangrijker. Maar het gaat allemaal veel sneller dan we hadden verwacht, volgend jaar shopt 20% mobiel. En dat betekent dat heel veel shops aangepast moeten worden naar responsive design, ofwel een aangepast design dat respondeert naar de schermgrootte van de smartphone of tablet dat de webshop benadert. Want in de trein is de etalage niet groter dan het venster van je smartphone. 
 
Voor de ‘old fashion’ retail is het vijf voor twaalf en ferm strategische ingrijpen een noodzaak. De verwachting is dat de leegloop van winkelstraten tot staan wordt gebracht, maar dan wel door het inzetten van multi-channel en cross-channel campagnes. Deze termen worden vaak verward. Multi-channeling is het tegelijkertijd benaderen van de consument via verschillende kanalen, zoals website, tv- en radiocampagne, Facebook en Twittter.
 
Bij cross-channeling is de consument het doel en niet de organisatie. De klant wordt getraceerd en specifieke data wordt verzameld, vervolgens is het de truc is om op  het juiste moment de klant datgene voor te schotelen waar hij of zij naar op zoek is. 
 
Winkels zullen snel ‘in house’ online verkoop stimuleren, door de consument via de webshop  een veel groter assortiment voorgeschoteld krijgt en door filters makkelijk het gewenste product kan vinden. Ook als afhaalpunt van online bestellingen krijgt de winkel een nieuwe, logistieke functie.
 
Interessant is ook de snelle opmars  van de ‘If you can’t beat them, join them’ strategie. Zagen vertrouwde merken de grote internet-platforms, als Wehkamp, Ebay en Bol.com als bedreiging. Anno 2012 hebben tal van fabrikanten en importeurs deals gesloten met deze dominante partijen om zo een enorm potentieel aan klanten te bereiken. Recent kondigde Van Haren schoenen nog aan dat een groot deel van hun collectie via Wehkamp wordt aangeboden.

Deel op social.