Blog.

Terug naar overzicht.
Webdesign trends 2018

Webdesign trends 2018

Posted on 02-01-2018 by Marcel van Ginkel

Is iedereen alweer bijgekomen van oud en nieuw? Wij in ieder geval wel en we hebben er weer zin in!
We gaan het nieuwe jaar in met een blog over de webdesign trends van 2018.

Afgelopen jaar hebben we veel nieuwe veranderingen gezien in webdesign trends. Denk aan de terugkeer van kleurverlopen (gradients), het gebruik van kaders om websites, natuurlijke foto's in plaats van stockfoto's, micro-interacties in plaats van stilstaande iconen en zo nog veel meer. Wij van Internetbureau gett kijken alweer uit naar het nieuwe jaar en naar alles wat het ons gaat brengen, maar laten we beginnen met een korte terugblik op het afgelopen jaar.

Webdesigntrends van 2017

Waar men begin vorig jaar nog dacht dat het “material design” het web zou overnemen zagen wij toch andere trends ontwikkelen. Niets was dit jaar zo populair als felle kleuren en gradients ten opzichte van de zachte matte kleuren die het material design met zich mee bracht. Met een knipoog naar vorig jaar blikken we nog even terug op de ontwikkelingen in vormgeving van buttons.

button style changesbutton style changes

Wat direct opvalt is het kleurverloop en de ronde vormen. Het hoeft allemaal niet meer zo vierkant, rond is vriendelijker en valt net zo goed op. Verder valt een gradient ook juist extra goed op, mits bij een goed gebruik van de juiste kleuren. Dit brengt ons bij de eerste webdesigntrends van 2018.
 

Webdesign trends 2018

1. Felle en gewaagde kleuren

De kleurfocus bij het material design en het flat design lag op zachte pastelkleuren we zien echter dat er steeds meer felle kleuren gebruikt worden.

Bedrijven zijn op zoek naar manieren om de aandacht van bezoekers naar belangrijke functies te leiden, dit kan een contactknop zijn, een in de winkelwagenknop, of een andere actieknop. De aandacht van een bezoeker is snel getrokken, maar nog sneller weer weg. Om de aandacht erbij te houden moet de website de juiste informatie op het juiste moment tonen aan de bezoeker. Felle, gewaagde kleuren en contrasten helpen hierbij. Met gebruik van de juiste kleuren kan een website zich onderscheiden en de bezoeker naar de belangrijke functies van een website leiden (het plaatsen van een bestelling of het invullen van een contactformulier).

Door kleuren te combineren met witruimtes heeft de bezoeker een ontspannen ervaring. De bezoeker scant uw website en de aandacht zal automatisch naar de belangrijkste punten van de website gaan, deze punten worden ondersteund door de kleuren.

website met gewaagde kleuren

2. Onregelmatig grid

Websites worden opgebouwd uit verschillende blokken (of elementen). Al deze blokken zijn met elkaar verbonden. Om ervoor te zorgen dat een website niet rommelig over komt wordt er gebruik gemaakt van zogenaamde 'grid lijnen'. Dit zijn onzichtbare lijnen die ervoor zorgen dat blokken netjes op de een of andere manier met elkaar zijn uitgelijnd.

De nieuwste trend is niet persé om één grote, strak uitgelijnde, blokpagina te maken. We zien steeds meer dat blokken over elkaar heen liggen of net even iets verschillen van hoogte. De ontwerpers van Internetbureau gett blijven op zoek naar creatieve manieren om te spelen met het grid en design-grenzen te verleggen, zonder dat dit een last voor de bezoeker is. Deze veranderingen hebben we in 2017 gezien maar zullen zich zeker verder ontwikkelen in 2018!

 

broken grid voorbeeld

3. Mobiele elementen onder

Er wordt al tijden gepraat over mobile first (mobiel is belangrijker dan desktop), maar hier kan nog veel beter over worden nagedacht. Wat we veel zien is dat de content wordt geoptimaliseerd maar de navigatie niet of minimaal wordt mee geoptimaliseerd. We zijn bij websites gewend dat de navigatie aan de bovenkant van de site staat, of hooguit aan de zijkant. Ook op mobiel blijft de navigatie netjes bovenaan staan.

Nu is het op desktop geen moeite om met de muis naar boven te gaan om te navigeren, maar op mobiel is er geen muis. U zal de bovenkant van uw scherm moeten halen met de reikwijdte van uw vingers, of duim in dit geval. Met de steeds grotere telefoonschermen wordt het lastiger om bovenin bij de navigatie te komen.

reikwijdte duimen

Als u kijkt naar bovenstaande afbeelding is het veel logischer om het menu juist onderaan de pagina weer te geven in plaats van bovenaan, wat we gewend zijn. Het zal voor de meeste mensen even wennen zijn om het menu niet boven maar onder te zien, maar als je het éénmaal door hebt is het een stuk makkelijker navigeren!

Maak uw website up-to-date met de webdesigntrends van 2018

Al met al staan er weer heel wat vernieuwingen en interessante webdesign trends voor de deur in 2018!
Bent u net zo enthousiast als ik dat ben? Of is het voor uw website simpelweg hoog nodig tijd voor vernieuwing?
Neem contact met ons op zodat wij samen kunnen kijken wat er beter kan in het nieuwe jaar!


Deel op social.