Blog.

Terug naar overzicht.
E-commerce en M-commerce omzet België groeit gestaag door

E-commerce en M-commerce omzet België groeit gestaag door

Posted on 24-07-2018 by Pim de Koster

In 2018 zet de sterke groei van de online markt in België sterk door. Niet alleen de totale online uitgave zijn gegroeid, ook het aantal daadwerkelijke kopers nam online sterk toe. Naast het feit dat onze Zuiderburen dus een sterke online groei doormaken, is er ook sprake van een verschuiving in de voorkeur van betaalsystemen. Graag vertel ik jullie in deze blog meer over de feiten en hoe je hier als webwinkelier zo goed mogelijk gebruik van kan maken.

Mobiele aankopen in België blijven ver achter

Ondanks de sterke groei (~ 13%) die er in België gerealiseerd is, vallen de mobiele aankopen (m-commerce) in verhouding behoorlijk tegen. Belangrijkste reden hiervoor is dat de webshops in België nog vaak niet optimaal functioneren voor de mobiele versie. Waar je in Nederland bijvoorbeeld ziet dat internetbureaus tegenwoordig eerst starten met het ontwerpen en ontwikkelen van de mobiele versie en daarna pas de desktop versie. Zijn de bureaus in België voornamelijk nog gefocust op de desktop aankopen. Mede hierdoor blijven de online aankopen op mobiel achter. Toch hebben de webwinkeliers momenteel een belang van ongeveer 18% van de totale markt in België.

Graag benoem ik enkele andere belangrijke redenen, welke de groei van mobiele aankopen tegenwerkt:

  • Zorgen over de veiligheid en privacy
  • Relatief weinig goede prijsvergelijkers, Google Shopping is nog minder bekend
  • Onpersoonlijk waardoor bezoekers onvoldoende binding hebben
  • Onvoldoende gebruik van conversie verhogende tools, die de gebruikerservaring optimaliseren
  • Onvoldoende product informatie gepubliceerd
  • Lastige afreken/registratie processen
  • Weinig gebruik van Social media integraties

 

Ook op deze vlakken zijn de afgelopen jaren stappen vooruitgezet in de Belgische e-commerce markt. Echter zijn in België ook veel Nederlandse partijen actief, vooralsnog liggen de gemiddelde conversie percentages van deze partijen vele malen hoger. Er is dus nog voldoende winst te behalen voor de Belgische partijen, slechts 6% van de totale online uitgaven komt voor uit mobiele bestellingen. Dit percentage ligt in Nederland al op ruim 47% en dit percentage groeit nog steeds, voor het komende jaar wordt verwacht dat dit percentage op zal lopen naar 52%. Als je kijkt in de doelgroep tot 35 jaar ligt dit percentage momenteel zelfs al op 65%.

Bancontact achterhaald creditcard als populairste betaalsysteem in België

BeCommerce kwam onlangs met nieuwe cijfers naar buiten, waaruit blijkt dat Bancontact (voorheen Mister Cash) inmiddels de creditcard als populairste online betaalmiddel heeft achterhaald. Alle grote Belgische banken zijn aangesloten bij Bancontact/ Mister Cash, zo kunnen alle 8 miljoen Belgische potentiele klanten eenvoudig en snel online hun betalingen afronden.

Voordelen Bancontact:

  • Eenvoudig snel betalen
  • Klant rekent af binnen eigen online bankomgeving
  • Faciliteer betalingen voor meer dan 8 miljoen potentiele klanten
  • Unieke TAN (Transaction Authorization Number) per transactie
  • Eenvoudig integratie binnen Prestashop via vrijwel iedere gerenommeerde payment service provider
  • Geen mogelijkheid voor de afnemer om zijn betaling terug te draaien (bij creditcard wel het geval, tot 6 maanden terug)
  • Relatief lage transactie kosten

Online betalen met Bancontact binnen een Prestashop installatie

Bancontact is al snel opgepikt door de Nederlandse payment service providers als bijvoorbeeld Pay.nl, Mollie en Adyen. Deze partijen voorzagen het succes van Bancontact. Als betaalmethode is Bancontact vergelijkbaar met iDeal in Nederland of Sofort in Duitsland en Oostenrijk. Toch heeft bancontact nog een lange weg te gaan in vergelijking met de populariteit van iDeal in Nederland.

Verhoog conversie, omzet en winst in de Belgische markt

Zorg voor een goede customer journey, het platform zo gebruiksvriendelijk mogelijk laten functioneren ondersteund het conversie percentage van het platform. Zorg dat de klant goed geïnformeerd wordt over de product groepen, producten en de betaal- en verzendmogelijkheden binnen het platform. Zorg dat de meest relevante opties als eerst weergegeven worden, voor Nederlandse bezoekers iDeal bovenaan de betaalmethode. Terwijl in Belgie, Bancontact als eerste betaaloptie zou moeten worden weergegeven.

Maak van de bezoeker een fan en zorg dat hij zich verbonden voelt met het platform. Betrek bestaande klanten door ze in staat te stellen en te verzoeken om reviews te plaatsen over zowel de webshop als het product specifiek. Vraag alleen de benodigde gegevens tijdens het bestel- of registratieproces en integreer (voornamelijk bij B2C) social logins om dit proces nog gemakkelijker te maken. Zorg met partijen als Google Analytics en bijvoorbeeld Hotjar voor goede statistieken en feedback over de werking van de webshop en stop nooit met het optimaliseren en door ontwikkelen van het platform.

Dit zijn enkele factoren die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het succes van een online platform. Uiteindelijk is dit pas het neusje van de zalm, heeft dit artikel u geïnteresseerd gemaakt in de mogelijkheden? Ik ga graag met u in gesprek om te kijken waar voor u de groei mogelijkheden liggen in België of daarbuiten.


Deel op social.